حافظ غزل شماره 159

حافظ غزل شماره 159

فال حافظ با تفسیر

ای حافظ شیرازی! تو محرم هر رازی! تو را به خدا و به شاخ نباتت قسم می دهم که هر چه صلاح و مصلحت می بینی برایم آشکار و آرزوی مرا براورده سازی.

حال آنچه را که مایلید قصد و نیت کنید

آنگاه برای گرفتن فال حافظ بر روی عکس زیر کلیک کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب:

مطالب پیشنهادی

خرید انواع هارد اکسترنال با گارانتی معتبر شزکتی
هارد‌های ضد آب و ضد ضربه با برند معتبر و قیمت مناسب
کنترل هوشمند انوع کجت‌ها و گوشی‌ها با ساعت هوشمند
ساعت هوشمند مناسب انواع گوشی‌های هوشمند
خرید انلاین انواع سکه طلا به فوری به قیمت روز
طلا بهترین سرمایه گذاری است. خرید انواع سکه پارسیان

حافظ غزل شماره 159

حافظ غزل شماره 159

نقدِ صوفی نه همه صافیِ بی‌غَش باشد

ای بسا خرقه که مُستوجبِ آتش باشد

صوفیِ ما که ز وِردِ سحری مست شدی

شامگاهش نگران باش که سرخوش باشد

خوش بُوَد گر مِحَکِ تجربه آید به میان

تا سِیَه‌روی شود هر که در او غَش باشد

خَطِّ ساقی گر از این گونه زند نقش بر آب

ای بسا رُخ که به خونابه مُنَقَّش باشد

ناز‌پروردِ تَنَعُّم نَبَرَد راه به دوست

عاشقی شیوهٔ رندانِ بلاکش باشد

غمِ دنیای دَنی چند خوری؟ باده بخور

حیف باشد دلِ دانا که مُشَوَّش باشد

دلق و سجادهٔ حافظ بِبَرَد باده‌فروش

گر شرابش ز کفِ ساقی مَه‌وَش باشد

توضیح . معنی . تفسیر

تفسیر غزل 159 حافظ: نقد صوفی نه همه صافی بی‌غش باشد

غزل شماره 159 حافظ یکی از مشهورترین و بحث‌برانگیزترین غزل‌های اوست. این غزل به ظاهر به صوفیان و زاهدان اشاره دارد اما در واقع نقدی بر ریاکاری و دورویی برخی از افراد است که با ظاهر مذهبی و زاهدانه، اعمال ناپسندی انجام می‌دهند.

معنی بیت به بیت:

  • نقد صوفی نه همه صافی بی‌غش باشد: نقد (خرید و فروش) صوفی، همه صاف و بی‌غش نیست. یعنی همه صوفیان آنطور که ادعا می‌کنند، پاک و بی‌ریا نیستند.
  • ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد: بسیاری از خرقه‌ها (نماد زهد و تقوا) سزاوار آتش هستند. یعنی بسیاری از افرادی که خرقه می‌پوشند، اعمالشان گناه‌آلود است.
  • صوفی ما که ز ورد سحری مست شدی شامگاهش: صوفی ما که از ورد صبحگاهی مست شده بود، شب‌هنگام مست شراب شد. این بیت به ریاکاری صوفی اشاره دارد که در ظاهر زاهد است اما در باطن به دنبال لذت‌های دنیوی است.
  • نگران باش که سرخوش باشد: نگران باش که این صوفی سرخوش و خوشگذران باشد. این بیت تاکید بر ریاکاری صوفی و اینکه او در باطن به دنبال لذت‌های دنیوی است، دارد.

تفسیر کلی:

حافظ در این غزل، به نقد برخی از افراد با ظاهر مذهبی و زاهدانه می‌پردازد که در باطن به دنبال لذت‌های دنیوی هستند. او می‌گوید که نباید به ظاهر افراد اعتماد کرد و باید به اعمال آنها توجه داشت. همچنین، حافظ به این نکته اشاره می‌کند که بسیاری از افرادی که ادعای زهد و تقوا دارند، در واقع ریاکار هستند.

مفاهیم کلیدی:

  • ریاکاری: یکی از مفاهیم اصلی این غزل است. حافظ به ریاکاری برخی از افراد به خصوص کسانی که ادعای زهد و تقوا دارند، اشاره می‌کند.
  • ظاهر و باطن: این غزل به تفاوت بین ظاهر و باطن انسان‌ها می‌پردازد و نشان می‌دهد که نباید به ظاهر افراد اعتماد کرد.
  • نقد صوفیان: حافظ در این غزل به نقد برخی از صوفیان می‌پردازد اما منظور او همه صوفیان نیست. او به صوفیان ریاکار و منافق اشاره می‌کند.

تعبیر در فال:

اگر این غزل در فال حافظ بیاید، می‌تواند به این معنا باشد که فرد باید به ظاهر افراد اعتماد نکند و به اعمال آنها توجه داشته باشد. همچنین، این غزل می‌تواند به فرد یادآوری کند که نباید به ظاهر مذهبی و زاهدانه برخی افراد فریب بخورد.

کاربردهای این غزل:

  • خودشناسی: این غزل به ما کمک می‌کند تا خودمان را بهتر بشناسیم و به نقاط ضعف و قوت خود پی ببریم.
  • جستجوی حقیقت: این غزل ما را به سمت جستجوی حقیقت و معرفت تشویق می‌کند.
  • پرهیز از ریاکاری: این غزل به ما یادآوری می‌کند که باید صادق باشیم و از ریاکاری دوری کنیم.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب: