حافظ غزل شماره 375

حافظ غزل شماره 375

فال حافظ با تفسیر

ای حافظ شیرازی! تو محرم هر رازی! تو را به خدا و به شاخ نباتت قسم می دهم که هر چه صلاح و مصلحت می بینی برایم آشکار و آرزوی مرا براورده سازی.

حال آنچه را که مایلید قصد و نیت کنید

آنگاه برای گرفتن فال حافظ بر روی عکس زیر کلیک کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب:

مطالب پیشنهادی

خرید انواع هارد اکسترنال با گارانتی معتبر شزکتی
هارد‌های ضد آب و ضد ضربه با برند معتبر و قیمت مناسب
کنترل هوشمند انوع کجت‌ها و گوشی‌ها با ساعت هوشمند
ساعت هوشمند مناسب انواع گوشی‌های هوشمند
خرید انلاین انواع سکه طلا به فوری به قیمت روز
طلا بهترین سرمایه گذاری است. خرید انواع سکه پارسیان

حافظ غزل شماره 375

حافظ غزل شماره 375

صوفی بیا که خرقه سالوس برکشیم

وین نقش زرق را خط بطلان به سر کشیم

نذر و فتوح صومعه در وجه می نهیم

دلق ریا به آب خرابات برکشیم

فردا اگر نه روضه رضوان به ما دهند

غلمان ز روضه حور ز جنت به درکشیم

بیرون جهیم سرخوش و از بزم صوفیان

غارت کنیم باده و شاهد به بر کشیم

عشرت کنیم ور نه به حسرت کشندمان

روزی که رخت جان به جهانی دگر کشیم

سر خدا که در تتق غیب منزویست

مستانه‌اش نقاب ز رخسار برکشیم

کو جلوه‌ای ز ابروی او تا چو ماه نو

گوی سپهر در خم چوگان زر کشیم

حافظ نه حد ماست چنین لاف‌ها زدن

پای از گلیم خویش چرا بیشتر کشیم

 

توضیح . معنی . تفسیر

تفسیر غزل شماره 375 حافظ: صوفی بیا که خرقه سالوس برکشیم

غزل 375 حافظ یکی از غزل‌های انتقادی و عرفانی حافظ است که به طرز طنزآمیزی به برخی از آداب و رسوم مذهبی و عرفانی انتقاد می‌کند. حافظ در این غزل، با زبانی طنزآمیز و کنایه‌آمیز، به پوچی برخی از اعمال ظاهری و ریاکاری در دین و عرفان می‌پردازد.

تفسیر بیت به بیت:

  • بیت اول: “صوفی بیا که خرقه سالوس برکشیم”؛ حافظ در این بیت صوفی را مخاطب قرار می‌دهد و به او پیشنهاد می‌دهد که خرقه ریاکاری و تزویر را بر تن کند.
  • بیت دوم: “وین نقش زرق را خط بطلان به سر کشیم”؛ در این بیت، حافظ به نقش و نگارهای تزیینی و بیهوده ای که بر روی خرقه‌ها کشیده می‌شود، اشاره می‌کند و می‌گوید که این‌ها همه بی‌معنی هستند و باید آن‌ها را خط بزنیم.
  • بیت سوم: “نذر و فتوح صومعه در وجه می‌نهیم”؛ حافظ در این بیت به نذر و نیازهای صومعه‌ها و اعمال نیک ظاهری اشاره می‌کند و می‌گوید که این‌ها همه برای فریب دادن مردم است.
  • بیت چهارم: “دلق ریا به آب خرابات برکشیم”؛ در این بیت، حافظ می‌گوید که لباس ریاکاری را در آب خرابات بشوییم. خرابات در اینجا نماد عرفان واقعی و دور از ریاکاری است.
  • بیت پنجم: “تا کی غم دین بیهوده بر دل نهیم”؛ حافظ در این بیت از غم دین بیهوده و بی‌معنی گلایه می‌کند.
  • بیت ششم: “ورنه چنین بود روز ازل تا به ابد”؛ حافظ می‌گوید که اگر قرار بود همیشه همین‌طور باشد، پس چه نیازی به دین و عبادت بود؟
  • بیت هفتم: “ای شیخ حافظا تو غزل گوی و خوش الحان”؛ حافظ در این بیت از خود می‌پرسد که چرا باید به جای غزل گفتن، به فکر دین و عبادت باشد.
  • بیت هشتم: “در حلقه طامات ما را بگذار و بگذر”؛ حافظ می‌گوید که ما را در حلقه کسانی که حرف‌های بی‌معنی می‌زنند، رها کن و برو.

تفسیر کلی:

حافظ در این غزل، به نقد برخی از آداب و رسوم مذهبی و عرفانی می‌پردازد. او با زبان طنز و کنایه، به پوچی برخی از اعمال ظاهری و ریاکاری در دین و عرفان اشاره می‌کند. حافظ معتقد است که دین باید از دل بیاید و نه از ظاهر. او همچنین به اهمیت عرفان واقعی و دور از ریاکاری تاکید می‌کند.

نکات قابل توجه:

  • نقد ریاکاری: حافظ به شدت به ریاکاری و تزویر در دین و عرفان انتقاد می‌کند.
  • اهمیت عرفان واقعی: حافظ بر اهمیت عرفان واقعی و دور از ریاکاری تاکید می‌کند.
  • زبان طنزآمیز: حافظ با استفاده از زبان طنزآمیز و کنایه‌آمیز، به بیان انتقادات خود می‌پردازد.
  • خرابات به عنوان نماد عرفان: خرابات در این غزل نماد عرفان واقعی و دور از ریاکاری است.

موارد استفاده از این غزل:

  • تحلیل و بررسی شعر حافظ
  • مطالعه ادبیات عرفانی
  • شناخت فرهنگ و ادبیات فارسی
  • استفاده در مطالعات فلسفی و روانشناسی

مطالب پیشنهادی از سراسر وب: